Dat is een zin die uit de mond van een deurwaarder kwam;

Ik ben het er niet mee eens dus ik laat hem afsluiten.

Ik was verbijsterd en probeerde een oplossing te zoeken. Maar deze meneer was op zijn teentjes getrapt en was niet voor rede vatbaar.

Ik zal uitleggen wat er aan de hand was.

Via het contactformulier meldde zich een klant bij mij. Hij had een eigen bedrijf en door omstandigheden waren er schulden ontstaan. Meneer werkte extra veel om deze schulden op te lossen en dit zorgde weer voor veel stress. Zo erg dat dat ervoor had gezorgd dat meneer inmiddels heftige gezondheidsklachten had. Die de problemen natuurlijk alleen maar erger maakten want nu kon hij geen geld meer verdienen. Meneer vroeg mij om hulp.

Hij had elders al hulp gevraagd, maar daar moest hij eerst € 500,- betalen voordat ze ook maar iets gingen doen. Dat had hij natuurlijk niet.

Wij gingen aan de slag. Het meest urgente was een openstaande vordering bij een energieleverancier. Die had al een deurwaarder ingeschakeld en gedreigd met afsluiting. Meneer had al meermaals contact gehad met de deurwaarder maar vond deze erg agressief en opdringerig over komen. Met de deurwaarder praten gaf hem nog meer stress. Hij vroeg of ik dit wilde overnemen. Dat deed ik.

Toen gebeurde het.

De deurwaarder was het er niet mee eens dat ik belde i.p.v. meneer. Dat was reden voor hem om gelijk niet meer te willen praten over een oplossing. Ik kon praten als brugman maar de deurwaarder had zijn keuze gemaakt.

Ik snap hier niets van; dit is een meneer die zijn probleem wil oplossen, die daarvoor hulp inroept, die duidelijk aangeeft wat hij wel en niet aankan, die zijn kop niet in het zand steekt, die in contact blijft met de schuldeisers. Mijn inziens is deze meneer heel goed bezig. De deurwaarder dacht daar anders over.

Onbegrijpelijk, maar het laat maar weer eens zien hoeveel macht incassobureaus en deurwaarders hebben. Je hoeft maar 1 ding te doen wat niet in hun straatje past en zij hebben de macht om alles af te sluiten. Ik schreef hier over eerder al de blog schuldeiser vs schuldenaar (lees hem hier)

Natuurlijk laat ik het er niet bij zitten. Ik heb contact opgenomen met de energieleverancier zelf en afsluiting voorkomen.

Ik snap wel waarom mensen met schulden dan maar de kop in het zand steken. Als je constant met dit soort zaken moet omgaan…