Uit het onderzoek Afgelost = Opgelost komen meerdere barrières, oftewel drempels naar voren waarom mensen geen hulp in roepen bij financiële problemen.

Eén drempel was  de onderschatting van het probleem. Dat was gelijk heel erg herkenbaar.

Wanneer ik voor de eerste keer bij een klant kom praten we eerst over wat er aan de hand is. Hoe zijn de schulden ontstaan, wat is de situatie nu enz. We bespreken natuurlijk ook de hoogte van de schuld. Wanneer ik dit bedrag hoor weet ik dat dat minstens keer 2 moet om in de buurt te komen van het werkelijke bedrag. Enerzijds is dit gebrek aan inzicht, anderzijds een manier om ermee om te kunnen gaan. Wanneer het bedrag aan schulden in je hoofd lager is, is er makkelijker mee te dealen.

Inzicht hebben ze maanden geleden al op gegeven.

Constant die dreigende brieven van incassobureaus, weer een nacht wakker liggen nadat je wel een brief hebt open gemaakt. Laat de post de post maar.

Ze richten zich vaak op een paar schulden die ze netjes betalen. Dat is behapbaar. De rest is naar de achtergrond verdwenen. Zo ook bij deze mevrouw; Ik kreeg de informatie door dat het ging om een huurschuld van € 3000,- en dat mevrouw binnen twee weken haar huis uitgezet zou worden. Mijn doel was om zo snel mogelijk inzicht te krijgen zodat we de huisuitzetting konden voorkomen. Maar dan moest ik de woningbouwvereniging wel wat kunnen bieden.
We zijn een hele tijd bezig geweest en hadden de zaken op een rijtje.

De schuld was niet € 3000,- maar € 9000,- bij 10 verschillende schuldeisers.

Later kwam daar nog € 1500,- bij van “vergeten” schuldeisers. Dit gebeurt ook altijd, dus ik houd hier ook rekening mee.

Zo gingen we van € 3000,- naar meer dan € 10.000,- schuld. Deze mevrouw had de situatie sterk onderschat en mede daardoor niet eerder hulp ingeroepen.

Schulden lopen snel op, lees ook de blog Het sneeuwbaleffect van schulden hier.
En ze werd nu gedwongen hulp te vragen omdat ze anders haar huis werd uitgezet.

Gelukkig hebben we de huisuitzetting kunnen voorkomen en afspraken kunnen maken met alle schuldeisers. We zijn nu iets meer dan een jaar verder en mevrouw heeft bijna de helft van alle schulden afgelost. Een top prestatie!

Het onderschatten van het probleem komt helaas vaak voor. Hierdoor en door andere drempels roepen mensen te laat hulp in. (Lees meer over de andere drempels hier)

Het is belangrijk al bij het ontstaan van de eerste schulden hulp in te roepen om te voorkomen dat het erger wordt.