Meerdere keren ben ik het al tegen gekomen. Mensen die misbruik maken van mensen in financiële problemen. Onder het mom van hen willen helpen vragen ze hoge bedragen en brengen ze regelmatig mensen verder in de problemen.
Ik kan hier echt niet bij, verdienen over de rug van anderen.
Maar deze “bedrijven” weten dat deze mensen een makkelijke prooi zijn. Want ze willen heel graag geholpen worden en over het algemeen hebben ze niet veel verstand van geld.
Zo begeleidde ik een mevrouw die de schuldsanering in moest. De gemeentelijke kredietbank voert dit uit. Voor de klant is dit kosteloos. De klant was daar al aangemeld, maar het duurde haar allemaal te lang. (Daar had ze ook wel gelijkin, maar komt ook door de verplichte 6 maanden wachttijd) Ondertussen kwamen de deurwaarder nog wel gewoon langs.
Ik werd ingeroepen door de werkgever van mevrouw omdat mevrouw erg in paniek raakte van de deurwaarder. In het eerste gesprek met mevrouw gaf ze aan dat ze helemaal klaar was met de kredietbank en dat ze daar weg wilde. Na een gesprek met de Kredietbank konden we mevrouw duidelijkheid geven over de manier van werken van de Kredietbank en het feit dat het echt het beste was wanneer ze de schuldsanering in ging, er was alleen nog wel wat geduld benodigd. Mevrouw wilde graag haar vakantiegeld om wat zaken in haar huis op te knappen. De Kredietbank kon haar dit niet geven aangezien er beslag op haar inkomen lag. Mevrouw kwam in contact met een advocaat die wel voor haar zou regelen dat ze haar vakantiegeld kreeg. Dat was precies wat mevrouw wilde en dus tekende ze een document.
Later vertelde ze me dit, maar ze kon mij niet vertellen waarvoor ze getekend had.
Het enige wat ze wist te vertellen was dat deze advocaat haar vakantiegeld kon regelen. Ik heb de advocaat gebeld. Gelukkig had ze nog geen overeenkomst getekend, maar de advocaat vertelde mij wel dat de kosten € 750,- waren. Dat was meer dan het bedrag aan vakantiegeld dat mevrouw zou krijgen! In overleg met de klant hebben we alles bij de advocaat stop gezet. Hij had ook nog niets gedaan gaf hij aan. Mevrouw gaf aan dat ze in het geheel niet op de hoogte was van de kosten. Ze schrok er enorm van.
Een maand later kreeg ze alsnog een factuur van de advocaat van circa € 200,-. Na een telefoontje van mij heeft de advocaat de factuur geschrapt, maar de klant was wel weer in paniek.
Ook ging ik eens op bezoek bij een mevrouw die al twee jaar in budgetbeheer zat. Mevrouw wilde alleen de samenwerking met deze beheerder opzeggen. Hij stond namelijk zomaar bij haar op de stoep en de communicatie ging heel stroef. Wat ik aantrof was ongelofelijk. Twee jaar geleden had de klant de budgetbeheer ingeschakeld omdat ze schulden had. De budgetbeheer nam de betaling van de schulden van haar over, maar niet de betaling van de andere vaste lasten. Gevolg was dat de oude schulden van mevrouw wel werden betaalt, maar dat er nieuwe schulden ontstonden omdat ze onvoldoende geld over had om haar vaste lasten te betalen.
Daarnaast betaalde ze de budgetbeheerder meer dan € 200,- per maand voor het aflossen van 6 schulden!!!!
Ook had hij beslag gelegd op haar loon en spullen. Om te voorkomen dat anderen beslag zouden leggen, was zijn verklaring.
Al met al was de schuld van mevrouw in de jaren alleen maar opgelopen in plaats van verminderd. Ook hier was schuldsanering nog de enige oplossing.
Dit zijn slechts twee voorbeelden van bedrijven die mensen met schulden “helpen” en daar goed aan verdienen.
Ik ben altijd voor hulp vragen wanneer je er niet uit komt en hiervoor betalen kan een mogelijkheid zijn, maar kijk uit met wie je in zee gaat en wat de kosten zijn ten opzichte van wat het oplevert.
Neem een kennis mee die een kritische blik heeft en teken nooit zomaar iets. Zeker niet een akte van cessie of een akte verpanding waarmee beslag op je loon en/of spullen gelegd wordt!
Recente reacties