Je wilt wel helpen als werkgever maar weet niet hoe.

Jij weet niet welke werknemer financiële problemen heeft. En al weet je het wel; hoe zorg je ervoor dat hij zich bij jou meldt? Want de meeste mensen lopen niet met hun financiële problemen te koop. Dan volgt nog het probleem dat de werknemer wel hulp moet accepteren. Wat nu als hij zegt dat hij het zelf wel regelt?

Allemaal hele logische vragen. Je bent werkgevers, manager, HR-professional, geen expert in hulp bij financiële problemen. Ik wel. Ik neem jullie mee in de belangrijkste drempels om hulp in te roepen die mensen met financiële problemen ervaren.

 

  1. Kosten
    Ze kunnen al nauwelijks rondkomen. Hulp kunnen ze al helemaal niet betalen.
    De oplossing is simpel. Jij als werkgever betaalt de kosten van hulp. Niet als lening, niet als voorschot maar als investering in je werknemer.

 

  1. “Ik moet het zelf kunnen”
    Nederlanders hebben de overtuiging dat ze zelf hun financiën moeten kunnen beheren. Hier staat tegen over dat het grootste deel nooit geleerd heeft HOE ze dit moeten doen. Een beetje vreemd is het wel. We nemen allemaal autorijles voor we auto gaan rijden, maar niemand leert met zijn financiën omgaan voordat we dat zelfstandig moeten doen. Toch verwachten we van onszelf dat we het moeten kunnen. Wellicht werkt het rijles voorbeeld, maar je kunt de werknemer er ook op wijzen dat ook in een bedrijf de taken verdeeld zijn; dat niet iedereen alles hoeft te kunnen. De één werkt backoffice, de ander frontoffice, weer iemand anders doet de administratie en er is ook nog iemand die het kantoor mooi schoon houdt.

 

  1. Schaamte
    Mede door de overtuiging dat ze het zelf moeten kunnen is de schaamte wanneer ze het niet kunnen groot. Een groot deel van de Nederlanders heeft schulden of geen grip op zijn geld, maar bijna niemand durft dit toe te geven. Eigenlijk geld hier hetzelfde als bij punt 2. Wat ook helpt is de voordelen benadrukken van wel hulp inroepen. Eindelijk financiële rust.

 

  1. Privacy
    Deze hangt ook weer sterk samen met de eerdere drempel, schaamte. Nederlanders delen liever niet hun persoonlijke gegevens. Mede omdat ze zich schamen en omdat ze bang zijn voor een oordeel. Maar hoe kan iemand oordelen over iets wat je nooit geleerd hebt. Wanneer je nu in een auto gaat zitten zonder enige rijles en weg rijdt gaat het ook mis toch? Dan kun je wellicht iets vinden van het feit dat iemand zonder rijbewijs rijdt, maar dat het mis gaat is logisch. We MOETEN allemaal dealen met onze financiën zonder les en toch oordelen mensen dan wel over anderen wanneer het mis gaat.

 

  1. Taboe
    Het taboe woord wordt gebruikt wanneer we niet open praten over een bepaald onderwerp. Over je financiën praten is een taboe. Zeker wanneer het niet zo goed gaat. Mensen schamen zich hiervoor, zijn bang voor een oordeel of vinden dat het niemand anders iets aangaat. Ook programma’s op tv dragen hier aan bij. Lees de blog daarover hier.
    Als bedrijf kun je hier wel wat aan doen. Maak het een bespreekbaar onderwerp. Zo ken ik een bedrijf die de werknemer en budgetcoach interviewt en dat plaats in het personeelsblad en op het intranet.

 

 

Na inzicht te hebben gekregen in deze drempels heb ik de E-training Financieel in Balans ontwikkeld.
Omdat het een online training is kunnen de kosten laag blijven. De training stapt over de drempels schaamte en privacy heen. Niemand (of wellicht 1 persoon binnen uw bedrijf) hoeft te weten dat ze meedoen. Deelname is anoniem.
Daarnaast wordt de E-training aanbevolen als preventie met de insteek dat iedereen wel € 200,- per maand wil besparen. Of je nu wel of geen financiële problemen hebt. Lees hier meer.

 

Meer informatie over werknemers met financiële problemen? Download hier het gratis E-book “99 dingen die je moet weten over werknemers met financiële problemen.”