Regelmatig verbaas ik me over schuldeisers. Vaak incassobureaus of deurwaarderskantoren.

De opstelling van deze bedrijven helpen de mensen met schulden (schuldenaar) vaak alleen maar dieper de problemen in.

Het incassobureau neemt de inning van de schuld van een bedrijf over en mag hier (hoge) kosten voor in rekening brengen bij de schuldenaar. Zelfs bij een rekening van € 20,- mogen de minimal incassokosten van € 40,- in rekening gebracht worden.

Eerder ging het bedrijf ervan uit dat het incassobureau zijn best doet zoveel mogelijk van de schuld terug te halen, maar tegenwoordig worden er vaak andere afspraken gemaakt. Het incassobureau koopt de openstaande schulden van klanten van een bepaald bedrijf voor een bedrag, bijvoorbeeld de helft. Alles wat ze daarboven verdienen is winst. Dit komt nog bovenop de kosten die de schuldenaar al aan ze betaalt. En wat doen ze ervoor?

 

Vooral heel veel dreigen.

 

In elke mail, brief etc. die ik van een incassobureau zie staan dreigementen. We leggen beslag op je loon of inboedel, we stappen naar de rechter etc. etc. De werking van deze dreigementen is averechts. De schuldenaren zitten al zo diep in de put en liggen wakker van hun problemen. Om de dreigementen maar niet meer te zien maken ze gewoon hun post niet meer open. Daarnaast mag een incassobureau helemaal geen beslag leggen, dat mag alleen een deurwaarder na toestemming van een rechter.

Bij sommige incassobureaus hebben ze daar wat op gevonden. De schuldenaar wordt gebeld en dan krijgt de schuldenaar een bandje te horen hoeveel zijn schuld is en wanneer hij moet betalen. Wat denk je? Is dit een effectief middel? Nee, natuurlijk niet. De hoorn wordt gelijk op de haak gegooid. Nou ja, tegenwoordig wordt natuurlijk het rode telefoontje ingedrukt om op te hangen.

De incassobureaus spreken ook het liefst zo hoog mogelijke aflosbedragen af. Onafhankelijk van het feit of dat wel haalbaar is voor de schuldenaar of dat de hoge aflossing juist andere betalingen in gevaar brengt. Zo had ik een klant die € 200,- per maand aan een schuld afloste terwijl € 50,- het hoogst haalbare was. Eerst kreeg ik de reactie dat aanpassen van de aflossing niet mogelijk was. Ondanks mijn financiële onderbouwing. Na een reactie van mij dat er echt niet meer mogelijk was gingen ze ineens toch akkoord.

Volharding en veel geduld hebben is noodzakelijk.

 

Zo wacht ik regelmatig 2 weken of langer op antwoord van een schuldeiser. Die vervolgens in zijn reactie slechts een half antwoord geeft, van mij een reactie binnen 5 dagen verwacht en natuurlijk ook gelijk weer met dreigementen komt. Op 1 schuldeiser wacht ik inmiddels al 2 maanden op akkoord voor een betalingsregeling. In sommige gevallen weigeren ze een betalingsafspraak te maken. Daar ga ik niet mee akkoord, dan vraag ik naar de manager. Meestal krijg ik het dan in een paar minuten wel voor elkaar.

Schuldeisers hebben in mijn ogen veel te veel macht, geen oog voor de schuldenaar en vaak puur commerciële motieven.

 

Er moet geld verdiend worden. Schuldenaren zelf weten vaak niet hoe ze zaken aan moeten pakken en schikken zich maar in hun lot. Professionele hulp kan deze mensen vaak snel helpen door haalbare betalingsafspraken te maken en uitzicht te geven op een oplossing.

Er zijn veel misstanden in de incassobranche. Iedereen mag een incassobureau beginnen. Daarom heeft de Consumentenbond het Meldpunt Incasso geopend.